Thursday, June 3, 2021

Friends

Assalammualaikum



Today's topic : Friends

Serious talk, aku sekarang dah jarang berhello-hello dengan kawan-kawan aku. Aku asyik fikir mesti diorang tengah sibuk bekerja jadi aku tak boleh whatsapp diorang, kalau aku mesej diorang pun kemungkinan nak reply adalah 85%. Kami dah dewasa so aku faham diorang memang banyak tanggungjawab. Hee, peace!

    Dulu masa sekolah rendah aku siap ber'gang', tapi lepas aku masuk asrama semua terus lost contact last aku jumpa diorang pun masa tingkatan 3. Itu pun sebab ada reunion, semua dah cantik-cantik. Aku je yang macam kentang. Diorang siap bercouple uii, cinta monyet. Dulu aku selalu fikir kenapalah rumah aku jauh sangat dengan rumah kawan-kawan aku. Kalau dekat bolehlah aku datang rumah main sama-sama. Rumah aku sorang je yang jauh kat hujung kampung, ahahahaa. Kalau dekat, aku rasa setiap kali balik kampung mesti aku lepak rumah member aku. Aduhai nasib :'(

    Serius rindu diorang, ada sorang yang dah kawin siap ada anak seorang. She's Dila. One of my besties zaman sekolah rendah dulu. Kangeennn, dia memang layak kahwin awal. Anak perempuan sulong, dahlah pandai masak rajin pulak tu, cantik pandai. Darjah enam dah pandai masak, aku? Tak reti oii 😂 She's perfect.

    Tapikan masa sekolah rendah dulu kitorang masih innocent dari couple-couple ni. Kitorang banyak gaduh dengan budak-budak lelaki senior je, tu pun main ejek-ejek panggil nama. Hailaa memori. During high school, macam biasa bermulalah cinta monyet mereka. Sebabkan aku masuk sekolah agama, aku macam tak terjebak sangat tapi ada je yang bercintan cintun senyap-senyap. Aku macam terkejut tengok Dila, siap ada pakwe. Dia suruh aku teman jumpa pakwe dia. Hahaahaa. Betullah orang kata pengaruh rakan sebaya, and teen's phase kan. 


    Masa high school, aku stay kat asrama. New experience to explore. New face to know. New relationship to look forward. It's took one month for me to accept my hostel's life tanpa family, sebelum tu duk call menangis nak balik. Hahahaa. Kat sinilah aku jumpa my new bestie for my new phase of life, Ton. She's pretty, hidung mancung muka flawless. Lainlah dengan aku ni, i'm not pretty enough and i'm an introvert. Masa awal-awal dulu, bila aku bosan je aku akan pergi dorm classmates aku, Jenah. Then tak lama lepastu aku selalu lepak kat dorm Ton sebab aku nak cari tempat yang aku selesa.


    Alhamdulillah kitorang berkawan sampailah habis sekolah. Ingat lagi satu hari tu aku tersedar dari tidur, tak boleh tidur. Jam 2 pagi, aku berjalan seberang blok asrama semata-mata nak pergi dorm Ton. Nak tidur kat sana sebab aku takut tidur kat dorm aku and aku memang selalu tidur kat dorm Ton, sebab aku takut oii. Biasalah semua tempat angker gitu. Tapi bila pikir balik, macam mana aku yang takut nak tidur kat dorm boleh keluar seberang asrama jam 2 pagi. Hahahaa. Pelik-pelik, nasib baiklah tak ada apa-apa. 



    Aku sayang gila kat bestie aku yang ni, aku tak tahulah dia anggap aku bestie dia ke tak. Ada orang kata kitorang ni macam belangkas. Sebab dimana ada aku, kat situ ada dia jugak. Nak buat macam mana...masa tu aku sorang je anak perempuan. So, Ton tu macam sister figure akulah. Dengan dia je aku boleh macam manja sikit, kadang-kadang bila dia baca al-Quran aku duk baring kat riba dia. Bila ingat balik macam overwhelm nya. Andai aku boleh putar mesin masa, aku teringin nak lalui semua tu semula. Nak happy macam dulu. Sekarang aku rasa macam kosong. 

 
    Masa aku jadi ketua asrama, dialah setiausaha aku. Blessed gilaa. Banyak benda yang aku insecure bila dapat jawatan tinggi-tinggi macam ni. Ramai lagi sebenarnya gang masa sekolah menengah dulu. Kitorang selalu pi makan sama-sama kat kantin. Sebelum tu duk jerit blok ke blok, 'nak gi makan tak?!!' . Rindu oii, nak memekak. Bila prep je kitorang siap menyanyi kat kelas. Bila Ustaz lalu je, automatik terus senyap. Hahahahaa!! Macam ada malaikat lalu bak kata orang. 

    Masa form 6, kitorang masuk Maahad Johor. Semua sebaya, Ton dengan aku lain kelas tapi stay dorm aras yang sama. Kadang-kadang je aku tidur kat dorm dia, kena biasakan tidur katil sendiri sorang-sorang. Hurmmm...pernah sekali aku ingatkan nak tidur kat dorm Ton. Tapi masa tu ada kawan kitorang satu classmate dengan Ton. Maybe dia nak tidur kat dorm Ton kot, so aku pun blahh jela gitu. Tidur dewek aja dehh. Kena biasakannnn~ lol, aku tahu masa tu aku rasa sedih. But i need to keep it together. Tak surelah after tu aku menangis ke tak. Entahlaa


    Kat MJ aku rapat dengan Shikin, another belangkas number 2. Habis je kelas jam 3.30pm aku terus mandi and siap-siap pi surau luar. Aku selalu ajak Shikin pi sekali, solat kat sana then mulalah gosip pasal anak-anak jantan. Hahahahaa, crush bagai...siap bagi satu-satu nama character or nama samaran untuk jejaka-jejaka terpilih yang menjadi bualan 😁😂 Antaranya Mika, Vampire and Big Boss. Tu je yang aku ingat. Kadang-kadang kitorang lepak kat pondok area dewan MJ, sambil tunggu jam 6pm nak pi makan terus kat dewan makan. Rinduu~ Thanks Shikin jadi peneman aku kat MJ, when i felt like i need someone to be beside me. Walaupun hanya half year kita rapat, sebab after that aku keluar MJ and sambung study kat Ganu. I am so grateful :)


Next part, nak cerita pasal kawan-kawan kat Uni pulak ;)
I love my friends.


Camp' high school
[ Kenangan Camping high school]






No comments: